بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

عکس

۱۴۰۲/۰۵/۲۱

بسم الله الرحمن الرحیم

عادت کرده‌ایم لحظات خوب ثبت کنیم. این لحظات خوب می‌تواند دیدارهای دوستانه باشد، زیارت باشد، تفریح و گردش یا هر چیز دیگری...

لحظاتی که دوست داریم از آن ها یادگاری نگه داریم.

 یکبار حاج‌آقا پناهیان گفتند: می‌دانید چرا عکس می‌گیریم؟!

چون دنیا در حال گذر است و ما یک لحظه‌هایی را دوست داریم نگه داریم...

رفتم توی فکر 

دنیا محل گذر است. قرار است بگذاریم و بگذریم! چیزی فریز نمی‌شود، نمی‌ماند. نه سن، نه مکان، نه زمان، نه هیچ چیز... واقعا عکس به چه دردی می‌خورد؟! جز حسرت... اه! کاش! گاهی هم دل‌سوزاندن... گاهی هم...

بعد برای ما خانم‌ها، قضیه پیچیده‌تر می‌شود. عکس‌هایی که بی‌حجاب می‌اندازیم و باید حواسمان باشد نامحرم، نبیند. یک وقت‌هایی فکر می‌کردیم (خانوادگی) توی این زلزله‌ها، آلبوم‌های عکس،چه می‌شود؟

کاش یک پلیس امنیت در زلزله‌ها راه می‌افتاد و عکس‌ها را جمع می‌کرد... عکس‌های بی‌حجاب، با لباس‌های مجلسی...

بعد از ان، بدبین شدم.هی فکر کردم اگر زلزله بیاید، عکس‌هایم چه می‌شوند!!!!

*

هنوز هم فکر می‌کنم به عکسای بی‌حجابی که دست بقیه دارم. فامیل، دوست، آشنا (قطعا مطمئن و قابل اعتماد... ولی فکر است، می‌رود دیگر)

هرچند از وقتی پوشیه می‌زنم، دیگر عکس هم نمی‌گیرم و کلا موضوعیت عکس‌گرفتن، برایم تمام شده‌است. اخه عکس با پوشیه، دقیقا به درد چه کسی می‌خوره خب... اصلاً کی می‌فهمه که منم!!!😅 هر چند شاید باورتون نشه که عکس با پوشیه هم دارم، به اصرار عزیزان🤦

یک‌جای دیگر هم که برایم عکس گرفتن، بی‌معنا شد، حرم بود. هر جا...

اینکه پشت به معصوم یا امامزاده واجب‌التعظیم بایستم و عکس بگیرم؟! اگر باور دارم هستند، می‌شنوند، می‌بینند، چگونه پشت کنم! اگر مرده می‌پندارمشان، چرا اینجا هستم...

از یکجایی به بعد، دیگر عکس با حرم ننداختم. بابت قبلی‌ها هم ان‌شاء الله خدای متعال، جهلم را ببخشد.

و یک نکته مهمتر از متن

برای ثبت لحظات خوب، توصیه شده‌ایم به نوشتن... به پناه‌بردن به کلمات...به آنچه که می‌نویسیم و بعدها تاریخ می‌شود.وقتی اینقدر توصیه به خواندن تاریخ داریم، پس نوشتن به طریق اولی مهم است. چون اگر چیزی در زمان خودش نوشته نشود بعدا تاریخی نیست که خوانده شود.


پ.ن:

۱. مرور خاطرات، بدون‌عکس هم می‌شود.

۲. عکس‌هایی که هنوز دارم، عکس‌های اماکن مقدس است. جنوب، عتبات و حرمین شریفین. اکثرا بدون حضور اشخاص.

۳. درباره بچه‌ها به نتیجه نرسیده‌ام، هر‌چند دیگر پیش‌قدم در گرفتن و انداختن عکس نمی‌شوم.

۴. یاد آدم‌ها را بدون عکس هم می‌توان زنده نگه‌داشت.

۵. این بحث، خیلی مفصل است... جای انتقاد هم دارد.

والعاقبة للمتقین 

  • حاج‌خانوم

ثبت لحظات

عکاسی

عکس

نوشتن

نظرات (۳)

  • اقای ‌ میم
  • من اینکه خانم ها عکس بی حجاب خودشون رو به فامیل و... میدن درک نمیکنم اگه یکیشون سهل انگاری کنه و بده دست یه آدم نااهل چی؟ 

    پاسخ:
    سلام علیکم بزرگوار 
    دست هر کسی که نیست. قطعا آدم‌های متشرع و معتقدی هستند و معمولاً دوستان خیلی صمیمی و فامیل درجه اول هستند.
  • اقای ‌ میم
  • بله انتظار نداشتم بگید عکسم رو میدم به یه آدم خیلی غریبه

    البته این مسائل شخصیه و شاید درست نباشه من درموردش صحبت کنم شخصا اگه جای بسیاری از خانم‌ها بودم این کار رو نمیکردم

    اصراری به پذیرش حرفم ندارم از روی دلسوزی صرفا بیانش کردم

    پاسخ:
    با احترام، این دید مردانه به مسئله است.
    این نسبت‌ها و روابط بین خانم‌ها، متفاوته بزرگوار.

    اگر شما به جای خانم‌ها بودین، قطعا طرز تفکر و ذهنیتتان هم متفاوت بود... 
    لطف کردید نظرتان را بیان کردید

    من عکس از طبیعت دوست دارم از درخت و خزه و حلزون و گیلاس و کوههاى سبز دوررررررر 

    و عکس از چشمان کسانى که دوستشون دارم

    هر وقت که نگاه مى کنم تازه میشم و انگارى که عشق و تازگى رو روونه ى دل مى کنن..

    پاسخ:
    سلام مونا جونم
    اینم یه جوره...
    منم عکس طبیعت رو دوست دارم. خیلی... ولی تو نت می‌بینم، دیگه خودم عکس نمی‌ندازم.
    البته فرقمون اینه که شما طبیعت گردی کردی، حقیر نه!
    شاید اگه منم مثل شما زیاد طبیعت‌گردی کرده بودم، یه آلبوم هم از مناظر داشتم
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.