بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

بسم‌الله الرحمن الرحیم
چندسال قبل، وقتی با پیشنهاد نیمه‌جدی نوشتن فیلم‌نامه، مواجه شدم، خیلی فکر کردم که میان داستان‌نویسی و فیلم‌نامه نویسی، کدام روش بهتری است، کدام عمیق‌تر است و کدام به‌دردبخورتر...
در جمع‌بندی‌هام یه این نتیجه رسیدم که داستان‌نویسی، عمق بیشتری دارد. در فیلم یا سریال، نویسنده متن صرفاً خط سیر داستان و تا حدودی شخصیت‌پردازی را انجام می‌دهد. طراحی چهره، طراحی صحنه و هزار کار دیگر بر عهده متخصصین خودش است.
برای همین خواندن فیلم‌نامه‌های امروزی، بعد از دیدن فیلم یا سریالش، نه تنها جذابیتی ندارد، بلکه خسته‌کننده است و چیزی بر معلومات و دانسته‌های خواننده‌ای که فیلم یا سریال مدنظر را دیده، اضافه نمی‌کند.
و برعکس، اقتباس‌های سینمایی و تلویزیونی از کتاب‌های بزرگ، ادم را ترغیب می‌کند که اصلش را بخواند و با خواندن کتاب‌هایی مثل بینوایان و... لذت کتاب دوچندان می‌شود.

 

نتیجه گرفتم برم دنبال داستان‌نویسی خودم.😊 کاری که تا امروز انجام نشده‌است.

*
و اما درباره کتاب مشهور بابا لنگ دراز

حرفم را پس می‌گیرم.
به شدت انیمه بابالنگ‌دراز، جذاب‌تر، قشنگ‌تر و دلپذیرتر از کتابش بود. هر چند شاید کم‌کاری نویسنده است که دست نویسنده انیمه را بازتر گذاشته و باعث خلق سریالی جذاب شده‌است.
به هر حال اگر بین دو راهی دیدن انیمیشن یا کتاب گیر کردید، همان را ببینید کتاب جز یک سری خرده‌فرهنگ‌هایی که با سنت و مذهب ما تناسب ندارد، هیچ‌چیز بیشتر به شما نمی‌دهد.

والعاقبة للمتقین

نظرات (۴)

سلام

شاید تفاوت انیمه بابا لنگ دراز با کتابش در این است که در انیمه، داستان را برای مخاطبین خاص بومی سازی کرده اند ولی در کتاب فقط به ترجمه اکتفا کرده اند.

پاسخ:
علیکم السلام
انیمه‌اش طبعا سانسور داشت، اما حتی اگر بدون سانسور هم در نظر بگیریم، جذابیت داستانی و شخصیت‌پردازی‌هاش بیشتر بود و داستانک‌های فرعی بیشتری داشت.

گفتی "بابالنگ دراز" به حرف اومدم :))

من اول انیمه رو دیدم بعد کتاب رو خوندم و تازه اونجا بود که فهمیدم جرویس پندلتون انیمه به لحاظ ظاهری با اون چیزی که نویسنده نوشته بوده فرق هایی داشته

مثلا وقتی دیدم توی کتاب نوشته جرویس مرد سبزه رویی بود که گوشه چشم هاش چروک داشت گفتم پس اون چشم آبی مو بور کی بود؟ :))))

یا مثلا اینکه جودی انیمه دبیرستانی بود و جودی کتاب دانشگاهی

پاسخ:
سلام
واقعا اگه به حرف نمی‌اومدین، محل تعجب بود... :دی
آره، واقعا دبیرستان و دانشگاهش هم برای منم جالب بود.
کلا فرق داره و به نظرم نویسنده خیلی خودشو درگیر نکرده، کتاب جلد دومش «دشمن عزیز» رو هم اگر نخوندین، نخونید... چیز به درد بخوری نداره.

منم با خوندن کتاب بابالنگ درتز خورد تو ذوقم واقعا

پاسخ:
سلام
دقیقاً

سلام عه پس خوبه من کتابشو نخوندم:) 

چه خوب پس منتظر داستانای جذاب شما باشیم.آخ‌ جون

😘❤️✋

پاسخ:
علیک سلام
کار خوبی کردی...
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.