بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

بسم‌الله الرحمن الرحیم

سه سال پیش بود، وقتی برای پسری از اقوام، دوستی را معرفی کردم و جواب منفی شنیدم که قصد ازدواج ندارد، دست به قلم شدم و این متن را نوشتم.

  

لابلای نوشته‌هایم، دوباره نامه را خواندم و دوست داشتم منتشرش کنم که برسد به همه آقایانی که به هر دلیل تا به حال ازدواج نکرده‌اند.

نظرات این پست، کلاً بسته است و نظری جواب داده نمی‌شود.

  
خدمت برادر گرامی
سلام علیکم و رحمة‌الله
ابتدا خواهش می‌کنم چند دقیقه وقتتان را اختصاص دهید به مطالعه خطوطی که شاید خواندنش خالی از منفعت نباشد و از بابت یادآوری مفید باشد که «ان‌الذکری تنفع المومنین» و یادآوری برای مؤمن، خوب است.
   
گمان بردم هم‌کلام‌شدن با خانم‌ها برایتان سخت باشد، حق هم همین‌است، مگر به ضرورت. برای همین سراغ کلمات می‌روم که می‌توانند جملات را بسازند و مقصود را منتقل کنند. چه اینکه در تاریخ، متن مکتوب، جایگاه ارزشمندی دارد. پایه‌گذار آن حضرت حق است که بر همه پیامبران، صحیفه‌هایی را نازل کرده است و قرآن، معجزه جاوید اسلام هم از همین سنخ است. نامه نیز جایگاه ارزشمندی دارد. پدر عزیزما، امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) وصایایشان را برای فرزند ارشدشان، نوشتند. می‌توانستند بگویند و خطبه‌ای قرائت کنند، اما حتماً در نوشتن نامه‌اثری است که در گفتنش نیست.

  
شما را تا به امروز، حق‌پذیر یافتم، برای همین دست به قلم شدم تا دانسته‌هایمان را مرور کنیم و نادانسته‌ها را از میانشان جستجو کنیم. بین دوستان حزب‌اللهی و هیاتی‌ام، به نظرم رسید دختری مناسب احوالات و شئون خانوادگی‌تان هست، مسئله را با مادرتان درمیان گذاشتم و ایشان استقبال کردند، اما گفتند جنابعالی، قصد ازدواج ندارید و می‌گویید الان شرایطش را ندارم.

   
تعجب کردم و همین جرقه باعث نوشتن این نامه شد.
جناب آقای ...
قطعاً همه ما به اقتضای زندگی و خرید کالای متعدد، با کاتالوگ، زیاد سر و کار داریم؛ در کاتالوگ، مشخصات هر جنس، ویژگی‌ها، شرایط نگه‌داری و... ذکر شده‌است. کسی می‌تواند جنسی را بخرد، بدون توجه به کاتالوگ و بگوید کاتالوگش برایم مهم نیست؟ غالباً هر سازنده‌ای، معمولاً اگر محصولش برایش مهم باشد، قطعاً کاتالوگی هم طراحی می‌کند و با ان ارائه می‌دهد.

  
می‌شود حضرت حق، با خلق پیشرفته‌ و پیچیده‌ای مثل انسان، کاتالوگ، نفرستاده باشد؟
تا بحال اینگونه سراغ قرآن رفته‌اید؟
بیایید تورق کنیم آیات الهی را...


سوره مبارکه نورـ آیه ۳۲
وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ
[ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ] ﺑﻲﻫﻤﺴﺮﺗﺎﻥ ﻭ ﻏﻠﺎﻣﺎﻥ ﻭ ﻛﻨﻴﺰﺍﻥ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻫﻴﺪ؛ ﺍﮔﺮ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ‌ﺍﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﺧﻮﺩ ﺑﻲ‌ﻧﻴﺎﺯ ﻣﻰﻛﻨﺪ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.

  
۱- خدا در این آیه، امر می‌کند به ازدواج... همانگونه که در جای جای قرآن، امر کرده به ایمان، تقوا، عمل‌صالح، نماز، صدقه، انفاق و... در درس‌هایی که تا به امروز خوانده‌ام، می‌گویند وقتی حق‌تعالی، امر می‌کند، ظاهرش نشان‌می‌دهد واجب است، حالا اگر این آیه را بگذاریم کنار سایر آیات و روایات، شاید وجوبش در همه شرایط و مراتب، به دست نیاید، اما قطعا می‌توان فهمید مستحب است، آن هم از نوع مؤکدش که البته در شرایطی هم قطعاً واجب است، مثل نماز...

   
 مستحب، یعنی کاری که اگر انجامش دهیم، خداوند را خشنود می‌کند، و مگر ما در زندگی جز این، دنبال هدف دیگری هستیم؟
هیأت و روضه‌رفتن و حتی خواندن قرآن، واجب نیست... اما ازدواج می‌تواند باشد.
از انسان درست‌کاری چون شما برنمی‌آید کاری را موردرضایت حضرت حق باشد را انجام ندهید. اتفاقاً چند وقت پیش در صحبت با مادرتان، حرف از پاکی و صداقتتان شد، از تأکیدتان بر واجبات و ترک محرمات و... این بود که تعجب کردم کسی که مرید اهل‌بیت است و مجالس ذکر و دعا را به هر جایی ترجیح دهد، چرا باید از انجام کاری که خدا به آن امر کرده‌است، غفلت ورزد.

   
۲- شاید به نظرتان هزینه‌ها زیاد باشد و از پس مخارجش برنیایید! اگر یک نفر مطمئن، مثلاً روحانی مسجد، عمویتان، یک بزرگتر، به شما بگوید اگر ازدواج کنید، من یک میلیارد به شما هدیه می‌دهم. شما می‌پذیرید!؟
فکر می‌کنم جوابتان مثبت است، چون شناختتان نسبت به او، این است که ایشان، انسان صادقی است.
بگذارید یک نکته دیگر در این آیه را نیز بگویم. حضرت حق می‌فرماید اگر فقیر باشند، خدا از فضلش، بی‌نیازشان می‌کند.

  
فضل الهی، تفاوت عمده‌ای با عدل‌خدا دارد. خداوند وقتی عادلانه برخورد می‌کند، یعنی می‌بیند هر بنده‌ای چقدر استحقاق دارد، توانایی دارد، مراتب دارد، و به همان اندازه می‌دهد. اما اگر با فضل، با بنده‌ای روبرو شود، خدا به عبد نگاه نمی‌کند که چقدر لیاقت دارد، بر اساس بزرگی و منش خودش می‌دهد و می‌بخشد.

   
حضرت حق، در مسئله ازدواج، اینگونه برخورد می‌کند. می‌فرمایند اگر شخص مجرد اقدام به ازدواج کند، خدا او را از فضلش، بی‌نیاز می‌کند. به نظرتان بین پدرم و حضرت حق، کدام راستگوتر هستند؟ چه وعده‌ای دلگرم‌کننده‌تر از این وعده خدا که اصدق‌الصادقین است.
برویم سراغ یکی دیگر از حرف‌های نورانی مهربانترین خدا

  
سوره مبارکه روم، آیه ۲۱
وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ
ﻭ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ [ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ]ﺍﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭﺷﺎﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻴﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺩﻭﺳﺘﻲ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ؛ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺩﺭ ﺍﻳﻦ [ ﻛﺎﺭ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ] ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺮﺩﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ  ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ.

  
۳- خداوند می‌گوید از نشانه‌هایش این است که از خودتان، برایتان همسرانی خلق کردم.

  
شاید خیلی از مفسرین و مترجمین محترم کلام خدا، «من ‌انفسکم» را ترجمه کنند از جنس خودتان، یعنی شما آدمید، او هم از همین جنس است.
اما شاید بتوان گفت، این معنای حداقلی آیه است. «من انفسکم» ، یعنی از شماست، از خون‌خودتان، شبیه شما، هر چند در خانواده دیگری متولد شده باشد، رشد کرده است.
فکر کنید فقط چند لحظه، خداوند آنقدر شما را دوست دارد که یک همسر برایتان در جای دیگری گذاشته است که شبیه شماست. مگر با دودوتا چهارتای دنیا می‌شود؟ قطعاً نه، ولی بسیار دیده‌ام همسرانی را که نه فقط از حیث خلق و خو و اخلاق و علاقمندی‌ها شبیه هم‌اند، حتی از لحاظ ظاهر و قیافه نیز شبیهند، با اینکه نسبت فامیلی ندارند.
چند وقت پیش، تلویزیون برنامه‌ای خارجی نشان می‌داد و می‌گفت طبق تحقیقات ما، دخترانی که رابطه خوبی با پدرانشان دارند، شوهرهایی انتخاب می‌کنند که از نظر ظاهر، شبیه پدرشان است. بعد تعدادی عکس پدرزن و داماد، به صورت درهم روی میز بود، و تعدادی شرکت‌کننده باید حدس می‌زدند بین کدامشان نسبت فامیلی هستند و بیش از 80% حدس شرکت‌کنندگان، درست بود.
این نشانه خداست برای بندگان، که باورکنند خدا دوستشان دارد و می‌داند چه چیزی نیاز دارند.

   
۴- حضرت حق، فقط به همین اکتفا نمی‌کند، در ادامه می‌گوید به آن‌ها دو هدیه هم می‌دهم. خیلی‌ها احتمالاً به شما گفته‌اند اگر ازدواج کنید، مثلا وام می‌دهم، فلان چیز را هدیه می‌دهم و...
اما خدا هدیه اولش را که گفته از لحاظ مالی، بی‌نیازتان می‌کنم، بعد از دو هدیه دیگه گفته مودت و رحمت را هم بین شما جاری می‌کنم. علاقه‌ای که ایجاد می‌شود برای بعد ازدواج است، نه عشق‌های آتشین قبل ازدواج...

  
۵- احادیثش را هم زیاد شنیده‌ایم: از اینکه ازدواج سنت پیامبرخداست تا اینکه ضامن حفظ نصف دین است.
واقعا خودخواهانه هم بخواهیم نگاه کنیم، ازدواج منفعت دارد. اولینش این است که ثواب نمازهایتان 70 برابر می‌شود؟ مگر جز این نیست که
در دنیا می‌خواهیم کار خیر بیشتری کنیم تا ثواب بیشتری جمع کنیم؟

   
۶- همیشه شما و خانواده‌تان را در صفوف انقلاب و دفاع از نظام و ولایت‌فقیه دیده‌ام، حرفی که مکرر میان سخنان رهبری هست، همین ازدواج است. توصیه مکرر به زمینه‌سازی برای ازدواج و رشد جمعیت که حضرت اقا ان را جهاد تلقی کرده‌اند.

  
۷- جناب آقای...
قطعاً بعد از سالیانی که از عمرتان سپری شده، شاید ترجیح می‌دهید تغییری در زندگی‌تان ایجاد نشود، اما ازدواج قطعاً آرامش دیگری به شما هدیه می‌دهد که تا بحال تجربه نکرده‌اید. احتمالاً و متاسفانه بین دوستانتان، کسانی بوده‌اند که در ازدواج به بن‌بست رسیده‌اند، شاید اولش اشتباه انتخاب کرده‌اند.
ازدواج از مقوله ساختن است. دو نفر از دوخانواده متفاوت، علیرغم تمام اشتراکاتی که دارند، قطعا تفاوت‌هایی هم دارند که با گذشت، حل می‌شود و جلو می‌رود.

  
۸- شاید هم فکر می‌کنید، دوست دارید و بالاتر وظیفه‌ خود می‌دانید که باید تا آخر عمر به پدر و مادرتان خدمت کنید. این هدف، خیلی خوب است، اما چرا فکر می‌کنید ازدواج، شما را از این هدف، دور می‌کند؟ فرض کنید در هر مشکلی، اگر ازدواج کرده‌بودید، همین نیروی کار و کمک، حداقل دوبرابر نمی‌شود؟ با حضور حداقل یک نفر بیشتر، کارها راحت‌تر، سریعتر و بهتر انجام نمی‌شود؟ چه اینکه اضافه‌شدن یک خانواده به جمع اقوام شما، باعث همفکری بیشتری می‌گردد؟

  
بگذارید مثالی خدمتتان بزنم، پدر یکی از آشنایان چند وقت پیش به رحمت‌خدا رفتند. حدود یک ماه، مریض احوال بودند و هر دو هفته خانه یکی از فرزندانشان بودند. (سه فرزند پسر داشتند که الحمدلله هر سه ازدواج کرده‌اند.) فرض کنید اگر سه برادر ازدواج نکرده‌بودند، چقدر شرایط نگهداری از پدرشان سخت می‌شد و تمام زحمات بر دوش مادرشان می‌افتاد، اما حضور عروس‌های خانواده، این بار کار را تقسیم کرد.

   
۹- تا بحال ندیده‌ام همه کسانی که سال‌ها زندگی مشترک را تجربه کرده‌اند و الان پا به سن گذاشته‌اند، از ازدواجشان علیرغم تمام مشکلات و سختی‌هایش، پشیمان باشند. اما بسیار دیده‌ام کسانی که به هر دلیل مجرد ماندند و در اواخر عمر، از این اتفاق پشیمان بودند.

   

۱۰-ازدواج حق و تکلیف هر آدمی است... حق است، چون هر کسی نیازمند این است که زندگی مشترک را تجربه کند. تکلیف است، چون امر خداست...
۱۱- بیایید یک بار کاملاً خودخواهانه، به ازدواج نگاه کنیم:

  • اگر در زندگی دنبال منفعت مادی هستید، خدا در مسئله ازدواج، از فضلش شما را بی‌نیاز می‌کند.
  • اگر دنبال آرامشید، خدا آرامش را در ازدواج قرارداده است.
  • اگر دنبال همکاری و کمک‌رسانی هستید، قطعاً دونفر، بیشتر از یک نفر می‌توانند کمک کنند.
  • اگر دنبال ثواب و رضایت الهی هستید تا پرونده آخرت‌تان را سنگین کنید، خدا در اصل ازدواج، و بقیه مراحلش، آنقدر ثواب گذاشته که در دوران تجرد، هرچقدر هم تلاش کنید، به آن نمی‌رسید.
  • از نماز که هفتاد برابر ثواب می‌دهد.
  • تا حفظ نصف دین که با ازدواج، تضمین می‌شود.
  • و حدیثی از پیامبر مهربانی‌ها: جلوس المرء عند عیاله احب الی الله تعالی من اعتکاف فی مسجدی هذا؛ (تنبیه الخواطر، ج 2، ص 12) در پیشگاه خداوند تعالی، نشستن مرد در کنار همسر خود، ازاعتکاف در این مسجد من، محبوبتر است.
       
    به نظرتان در شرایط فعلی، چقدر امکان اعتکاف در مسجدالنبی هست؟ بعد یک ساعت با همسر صحبت‌کردن، از اعتکاف در مسجدالنبی بهتر است! این، یکی از هزاران روایتی است که درباره ازدواج و همکاری با همسر و همراهی‌اش، خوانده‌ام.
  • اگر دنبال انجام تکلیف و واجبات الهی هستید، خدا به این مسئله امر کرده.
  • اگر دنبال رضایت پدر و مادرید، ایشان قطعاً به ازدواج شما خشنود می‌شوند تا به مجردماندنتان.
  • اگر دنبال وظایف انقلابی‌تان هستید، تاکیدات مکرر حضرت آقا، درباره ازدواج و فرزندآوری را بسیار شنیده‌اید.
  • اگر دلتان برای عدم حجاب و عفاف در جامعه می‌سوزد و دوست دارید یک کاری کنید، جز امر به معروف و نهی از منکر زبانی، یکی از کارها این است که امثال خودتان را زیاد کنید... آدم هایی شبیه خودتان را تربیت کنید تا سربازان ولایت شوند.

خداوند متعال، قطعاً در این دنیای خاکی برای شما همسری خلق کرده است، با ازدواج نکردن، هم خودتان را محروم می‌سازید و هم به دختری که برای همسری شما آفریده شده است، ظلم کرده‌اید. (حتماً جای دیگری منتظرتان است. نماز استخاره بخوانید و از خداوند مدد بخواهید تا همسری شایسته، همراه و همقدم قسمتتان کند. بارها در زندگی بزرگان خوانده‌ام موفقیت‌های اجتماعی، دینی، فرهنگی‌شان را مدیون همسرشان هستند. از امام خمینی و امام خامنه‌ای تا علامه طباطبایی و دیگر بزرگان دین.)

کیفیت نماز استخاره، دو رکعت است مثل نماز صبح. بعد از نماز، سر به سجده بگذارید و صد مرتبه بگویید: أَسْتَخِیرُ اللّه بِرَحْمَتِهِ خِیرَةً فِی عافِیَتِه


و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
موفق باشید و التماس دعا

  • حاج‌خانوم

ازدواج

ترغیب به ازدواج

توصیه