بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

فُ تُ وَّ ت

۱۴۰۰/۰۳/۱۸

بسم‌الله

۱. حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام)، وقتی در جنگ خندق عمروبن عبدود را زمین زد، روی سینه‌اش نشست تا سرش را ببرد، نامرد در صورت مولا، اب‌دهان انداخت. حضرت بلند شد، کمی چرخید، دوباره جنگید و دوباره زمینش زد و سرش را برید. اما لباسش را غنیمت برنداشت، با اینکه رسمش بود، حقش بود...

سوال کردند: چرا بار اول او را نکشتید؟ فرمود که نمی‌خواستم نیتم، انتقام شخصی باشد.

دوباره پرسیدند: رسم است در عرب، هر کس پهلوانی را بکشد، زره‌اش مال اوست. او بزرگ بود و زره گرانقیمتی داشت.

جواب دادند که بزرگ بود، یلِ‌قومش بود، دشمن بود، باید او را می‌کشتم، اماجوانمردی نبود برهنه‌اش کنم.

۲. در جنگ صفین، وقتی جنگ تن‌به تن شد، عمروعاص لباس کند و برهنه شد، حضرت رهاش کرد... جوانمردی نبود!

۳. از امام پرسیدند که چرا معاویه برشما پیروز می‌شود، پاسخ دادند که ما در سیاست قوی‌تریم، اما معاویه حیله‌گر است.

۴. امام سوم در گودی قتلگاه بود، شمر دستور داد به خیمه‌ها حمله شود، امام به سختی کمی بدن‌مطهر را بلند کردند و فریاد زدند: اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید...

*

آزادی، جوانمردی، فتوت، مردانگی همه‌اش یعنی همین... همان کاری که پهلوانانمان کردند. وقتی غلامرضا تختی، فهمید پای رقیب درد می‌کند، سمت آن‌پا نرفت، با اینکه برگِ برنده‌اش بود. شهید ابراهیم‌هادی، کشتی‌گیر بود، یک بار در مسابقه‌ای حریفش درِ گوشش گفت: می‌دانم مرا می‌بری، اما مادرم روی سکوست، بد مرا زمین‌نزن، ضمناً برای عروسی‌ام، به جایزه مسابقه نیاز دارم... ابراهیم‌هادی، مسابقه را باخت و ضربه‌فنی شد.

*

یاد بگیریم اگر خواستیم بازی کنیم، مبارزه‌کنیم، بجنگیم، حتی شوخی کنیم، جوانمرد باشیم، آزاده‌باشیم... کلک‌زدن را همه بلدند. با کلک و حقه و نیرنگ، هیچ‌چیز درست نمی‌شود، هیچ‌ افتخاری وجود ندارد و هیچ اصولی نمی‌ماند و هیچ‌اخلاقی وجود ندارد. فقط آدم، کوچک می‌شود.

*

نمی‌خواستم درباره انتخابات بنویسم، لااقل الان نمی‌خواستم. هر چند انتخابم را کرده‌ام و برنامه‌های تبلیغاتی را نگاه نمی‌کنم.

اما همین چندباری که از جلوی تلویزیون رد شدم یا صدایش بلند بود و در اتاق شنیدم، فهمیدم بعضی‌ها آمده‌اند ناجوانمردانه بازی کنند... مسخره‌کنند، تهمت بزنند، افترا ببندند و فکر می‌کنند با این ابزار، بزرگ می‌شود. هر چند رفقایشان هم همین بودند.

  • وقتی تحصیلات حوزوی را به سُخره می‌کشند و درجه علمی اجتهاد را هیچ‌می‌پندارند.😔 جدا از آنکه دروغ گفتند. بماند که توهینشان، در درجه اول به بالاترین مقام‌کشور برمی‌گشت و سوال این است: اگر رهبری را قبول ندارید، چه کسی صلاحیتتان را تایید کرد که در این کشور، کاندیدای ریاست‌جمهوری شوید! کسی نیست جلوی اراجیفِ این ادم را بگیرد و به تعبیر حاج‌آقا به او کارت‌قرمز نشان‌دهد و از ادامه رقابت، منع کند؟  نمی‌دانم ۶ کلاسِ مقطعِ دبیرستان چه ارزشی دارد، وقتی همه‌اش از یادِ آدم می‌رود. و اینکه تحصیلات کلاسیک را فرای دروس حوزوی بدانیم. دروسی که بدون اغراق، حجمش دوبرابر دروس کلاسیک و متنوع‌تر است.

    حتی همه عزیزانی که دیپلم علوم و معارف‌اسلامی گرفته‌اند، می‌دانند که رشته علوم و معارف‌اسلامی، رشته‌انسانی به‌علاوه مقادیر بی‌شماری از دروس دینی است. کتاب‌هایی که بعضی‌هایش در مقطعِ‌کارشناسی رشته‌های معارفی تدریس می‌شود. و باید همان کنکور انسانی را شرکت‌کنند.

    دروس حوزوی به مراتب، سنگین‌تر، سخت‌تر و عمیق‌تر از دروس کلاسیک است. تحصیلات کلاسیکتان به دردِ درِکوزه هم نمی‌خورد، وقتی یک‌جو معرفت، ادب به خواننده‌اش اضافه نکرده‌است. البته از جهتی، راست‌می‌گوید بی‌انصافی است معادل‌سازی دروس حوزوی با دروس کلاسیک. وقتی با پاس کردن ۲۸ واحد و یک‌پایان‌نامه در حداکثر ۴ ترم، کسی مدرک ارشد می‌گیرد. و ان وقت یک‌نفر دیگر با گذراندن ۱۰۰ واحد و پایان‌نامه، سطح۳ می‌گیرد، بی‌انصافی است مدرکشان برابر باشد!

  • وقتی پست‌هایی که یک نفر همه‌اش را نه به پیشنهاد و انتخاب خودش، بلکه با حکمِ عالی‌ترین مقام کشور یا نماینده‌منصوبِ ایشان گرفته و او آن‌را به سندرومِ پستِ بی‌قرار تعبیر می‌کنند، در حالیکه این سندروم در خود گوینده این کلام، قوی‌تر بود...

  • وقتی میان همه بانک‌های مشکل‌دار که از جمله علل و عواملِ تورم و خلق‌ِ پول هستند، به بانکی مثل آریا اشاره نمی‌کند که موسس‌اش به جرم اخلال در نظامِ‌اقتصادی، اعد‌ام‌شد. بانکِ آینده را نمی‌گوید که با وامِ بانکِ ملی، تأسیس شد. بانک گردشگری را نام نمی‌برد که مؤسس‌اش پرونده کیفری دارد...و فقط دست می‌گذرد روی بانک قوامین، که زمان ریاست دکترقالیباف بر نیروی انتظامی تشکیل شد و گناه فساد و خلقِ‌پول را گردنِ ابن‌بانک می‌اندازد. نمی‌دانید هم بدانید طرحِ ادغامِ بانک‌های نظامی در بانک‌ِ‌سپه فقط یک دلیل داشت. دسترسی به گردش‌مالی نیروهای نظامی، خصوصاً سپاهِ‌قدس. برای اینکه بفهمند چه مقدار کمک به نیروهای مقاومت در سایرکشورها می‌شود.

این دونفر، بازی را جوانمردانه شروع‌نکردند...و اصلاً نمی‌دانند آزادگی یعنی چه...

کاش صدایِ حضرت ارباب را از عمقِ تاریخ بشنوند:

 اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ،

اگر دین ندارید و از قیامت نمی‌ترسید، لااقل در دنیا آزاده‌باشید...۱😢


پ.ن:

۱. عبارت کامل کلام امام

«وَیْحَکُمْ یا شیعَهَ آلِ اَبی سُفْیانَ! اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا اِلی اَحْسابِکُمْ اِنْ کُنْتُمْ عَرَبَاً کَما تَزْعُمُونَ‎؛ وای بر شما ای پیروان خاندان ابوسفیان. اگر دین ندارید و نگران قیامت نیستید، در دنیا آزاد باشید و اگر شما عرب هستید به حسب و نسب عربی خود برگردید.»

نظرات (۵)

احسنت

احسنت

 

حاج خانم اینجا واقعا یه کلاس پر مغزه، یه کلاس خیلی به درد بخور

 

خدا بهتون توفیق بده.

پاسخ:
سلام علیکم
دست پس می دم.
امیدوارم به درد بخوره...
سپاس
  • آویزووووووون
  • به عنوان تایپیست امتحانات حوزه در مقطعی از زندگیم

    تکبیر...

    پاسخ:
    😊
    ولی ربطش رو تایپیست نفهمیدم!
  • آویزووووووون
  • تایپیست سوالای امتحانی حوزه که باشی میفهمی چ درسای سختی میخونن :)

     

    پاسخ:
    اهان
    فهمیدم😊
    واقعا درسای سخت، پیچیده و سنگینی است...
  • خانم فیزیک‌پیشه
  • سلام
    منم خیلی دلم گرفت از ناجوانمردی‌های این دو نفر
    خدا به همه‌مون صبر جمیل بده و دروغگو و تهمت‌زن را توی دنیا و آخرت رسوا و ذلیل کنه

    پاسخ:
    علیک سلام
    الهی آمین😊
  • عاطفه. کشاورزی
  • سلام عزیزم خیلی زیبا نوشتین 👌

    ان شاءالله خدا مارو راه راست هدایت کنه 🙂

    منتظرپستهای جدید قشنگتون هستیم.

    پاسخ:
    علیک سلام عزیز
    ممنونم
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.