بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

یک مثال ساده

۱۴۰۰/۰۷/۲۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم

اداره‌ای را فرض کنید که کسی می‌تواند رئیس آن شود که  شرایطی را داشته باشد:

مثلاً

مدرک دکترا داشته‌باشد.

ده مقاله علمی -پژوهشی تا به‌حال چاپ کرده‌باشد.

بیست سال سابقه کار داشته‌باشد.

حالا هر چه می‌گردیم، آدمی با این مشخصات پیدا نمی‌کنیم. نیست، باید چکار کرد؟

الف) بدون مدیر رهایش کنیم، یک اتفاقی می‌افتد.

ب) قرعه بکشیم و یکی از کارمندان را مدیر کنیم، باید مساوات برقرار باشد... بین همه! حتی ابدارچی

ج)بگردیم نزدیک شخص به شرایط بالا را پیدا کنیم و نهایتاً برای محکم‌کاری، عده‌ای را به عنوان ناطر تعیین کنیم.

د) عده‌ای را که شبیه شرایط مدیر را دارند، انتخاب کنیم، ان‌ها شرایط را بالا و پایین کنند و یکی را انتخاب کنند، خودشان هم نظارت کنند.

ه) یک نفر که ربطی به اداره ندارد، اداره را هم نمی‌شناسد، بگداریم سر کار.

*

حالا یکی از ان وسط داد می‌زند: اقا! این مدیر جدید شرایط رو کامل نداره، اختیاراتشو کم کنیم؟

بقیه فکر کنم چپ چپ نگاهش کنند... مثلاً می‌شود اختیار بخشنامه صادر کردن را گرفت؟ یا امضاء زیر نامه‌ها؟ یا امضای چک‌های اداره؟ خدایی می‌شود چون همه شرایط را ندارد، حالا که مدیر شده یکسری کارها را نکند؟

  

ولایت فقیه به همین سادگی است... امت اسلامی، رهبر می‌خواهد، مدیر لازم دارد و امام معصوم در پرده غیبت هستند... عده‌ای فقیه انتخاب می‌کنیم و مجلس خبرگان تشکیل می‌شود. و ان‌ها یک نفر فقیه را به عنوان، ولی فقیه انتخاب می‌کنند. و همه اختیارات اداره جامعه اسلامی به او سپرده می‌شود.

ان‌هایی که منکر ولایت فقیه هستند، بفرمایند چگونه یک تیم ورزشی، گروه سینمایی، گروه سرود، سرمربی، کارگردان و رهبر می‌خواند، اما جامعه اسلامی، به این عرض و طول، کسی را لازم ندارد؟

خوب است که مثال اهمیت و نقش سرمربی جلوی چشممان است. در پست هفته قبل نوشتم... در کمتر از ۵۰ روز با تعویض سرمربی تیم کشتی آزاد بزرگسالان، یک نقره و یک برنز تیم، تبدیل به ۳ طلا، سه نقره و یک برنز شد. قبول که انجا ۶ وزن و ۶ ورزشکار بودند و اینجا ده وزن و ده ورزشکار حضور داشتند. در المپیک، یک سوم تیم نتیجه گرفتند و اینجا کمتر از یک سوم تیم، نتیجه نگرفت. حالا وزن و مرغوبیت مدال‌ها بماند.

همه گفتند و من هم تکرار حرف کارشناسان را می‌کنم، در ۵۰ روز نمی‌توان خیلی تکنیک ورزشکار را تغییر کرد، اما نقش سرمربی‌جدید این بود که شرایط جسمی و روانی ورزشکاران را بالا ببرد...

 

ادامه دارد...

و العاقبة للمتقین


پ.ن:

۱- امروز آغاز ولایت امام عصر است... می‌دانید چندسال گذشته؟! امسال هزار و صد و هشتاد و چهارمین سال امامتشان آغاز شده است! چندسال دیگر باید بگذرد تا آماده شویم؟

در تبریک یا عدم تبریک این روز، اختلافات بسیاری است. این جواب را پسندیدم. دوست داشتید، بخوانید.

۲- به بهانه امروز، خیلی‌ها خیلی کارها می‌کنند که خلاف نظر علما و رهبر عزیزمان است. نکنید که همه اعمالتان، حبط می‌شود. تمسخر در اسلام نداریم. به هر بهانه‌ای که باشد. آن مناسبت‌های دیگری هم که برای امروز، نقل می‌کنند، کلا اشتباه است.

  

۳- رضا امیرخانی نویسنده کتاب «جانستان کابلستان»:

سال ۸۸ سفری به افغانستان داشتم که بعضی قسمت‌هاش رو در کتاب «جانستان کابلستان» نوشتم؛ در اون سفر دیداری با یکی از مشاوران حامد کرزی و یکی از مشاوران وزیر خارجه وقت افغانستان داشتم.

از هر دری سخنی شد تا بحث به مراسم ۹ ربیع و لعن بزرگان اهل‌سنت رسید. من هی سعی می‌کردم با دیدگاه وحدت اسلامی حرف بزنم، اما هر چی می‌گفتم مشاور کرزی یه فیلم بلوتوث‌شده توی گوشی‌ش نشون می‌داد از مجالس لعنی که فلان سخنران معروف در اون صحبت می‌کرد. دیدم قبول نمی‌کنند.

گفتم براتون خاطره‌ای تعریف می‌کنم: «مدتی پیش که در یک مراسمی نزد رهبر انقلاب بودم، بعد از مراسم سوالی از ایشون داشتم و ایستاده بودم تا نوبت‌م بشه. یک حاجی بازاری متدین به آقا گفت: از موقعی که شما برگزاری مجالس ۹ ربیع رو ممنوع کردید، خودم دم در خونه می‌ایستم و هر گوشی و ضبط صوتی که مدعوین دارن می‌گیرم ازشون و نمی‌ذارم هیچ فیلم و صوتی از این مجالس بیرون بره. حاجی، توقع داشت مورد تحسین رهبری قرار بگیره؛ آقا گفت: «این که من لعن بزرگان اهل‌سنت رو ممنوع کردم، به خاطر عواقب این‌طوری‌ش نیست! این اعتقاد قلبی منه و حاضرم این اعتقاد رو روی کفن‌ام بنویسن!»

وقتی این خاطره رو برای اون دو مشاور نقل کردم، مشاور کرزی گفت: وقتی رفتی ایران به خامنه‌ای بگو «یک مرید به مریدان تو افزوده شد!»

من چندی بعد در دیداری با رهبری این رو تعریف کردم و گفتم من افشای سرّ کردم. آقا فرمودند: «تا می‌تونید از این افشاها بکنید!»

۴- این بحث را خیلی وقت بود که دلم می‌خواست بنویسم و فرصتش نبود.

داشتم بالا و پایین می‌کردم که باید از کجا شروع کرد.

به شدت از نظرات و سوالات، استقبال می‌کنم.

نظرات (۷)

  • یاس ارغوانی🌱
  • یک سوال این لعن و مراسم و ... چیه؟!

    من تاحالا نشنیدم دربارش :)

    پاسخ:
    سلام نرگس جان
    الحمدلله رب العالمین که درباره اش نشنیدی...
    ولش کن! اصلاً مهم نیست.
      
    بعضی‌ها این روز رو بنا به دلایلی که اتفاقا شواهد تاریخی، اونو روز دیگه‌ای می‌دونه، جشن می‌گیرند و متأسفانه در این مراسم، به اعتقادات برادران اهل سنت، توهین میشه.

    همین‌قدر بدونی، کفایت می‌کنه، به نظرم دنبالش هم نگرد...

    سلام

    (ممنون که امکان ناشناس رو فعال کردین)

     

    من راجع به این پست یه سوال دارم

     

    بیاین فرض کنیم اطلاعات مساله شما کاملا درسته، مکانیزم انتخاب این رهبر باید چطور باشه؟

    من خوندم و شنیدم که یه خورده مونده بوده به فوت امام آقای منتظری قائم مقام رهبری بودن، یعنی اتومات بعد از ایشون آقای منتظری رهبر جامعه میشدن، حالا با این فرض اگه به جای رهبر فعلی ااین آقا رهبر میشدن تکلیف شما چی میشد؟

    آیا باز راجع به ولایت فقیه اینطوری میگفتین یا خیر؟

     

    سوالات دیگه ای داشتم ولی این سوال مهم تریه

     

    "نکره مخصصه"

    پاسخ:
    علیکم السلام
    خواهش می‌کنم، ممنون از تذکرتان. همیشه فعال بوده. این پست قدیمی بود و مطلبش را پاک کرده‌بودم. خواستم چیزی در پیش‌نویس‌ها باقی نماند.
      
    مکانیزم انتخاب رهبر به نظرم اشتباه نیست حداقل در این زمانه...
    تا حالا ندیدم کسی به مکانیزم انتخاب رهبر (جز آنهایی که کلا با قضیه ولایت‌فقیه مشکل دارند) ایرادی وارد بدانند.
    نمی‌شود حکومت جامعه اسلامی را به شخص لائیک سپرد و انتظار داشته‌باشیم که اسلام را اجرا کند. بخش مهمی از دستورات دینی ما، دستورات اجتماعی است.
      
    پس وقتی امام معصوم نیست، باید بریم سراغ فقیه.


    درباره ولایت‌فقیه، همیشه همین حرف را می‌زنم و مطمئنم کسی که قرار است نایب‌عام امام‌زمان شود، حضرت خودشان دل‌ها را به سمتش هدایت می‌کنند و فقط چارچوب دودوتا چهارتا ندارد..
    عمیقاً به این نکته معتقدم.
      
    کما اینکه تاریخ شیعه، همین را نشان می‌دهد که برخلاف چهارچوب‌ها و حتی تلاش‌های افراد برای منحرف‌کردن فکر و نگاه جامعه شیعی به شخص دیگری، همیشه یک نفر که واقعا لایق بوده این مرجعیت عام رو برعهده داشته‌است.
    مثلا وقتی که بعد از صاحب‌جواهر، شیخ‌مرتضی انصاری به این جایگاه می‌رسند.
    یا بعد ایه‌الله حکیم، با اینکه علمای تراز اولی در نجف بودند، یکی مثل شهیدصدر، اما نگاه‌ها به سمت حضرت امام میاد.
    اینها دست من و شما نیست.
    تنها اتفاقی که توی این حدود ۴۳ سال افتاده اینه که اون فقیه جامع‌الشرایطی که از سایر فقها برتره، به رأس حکومت رسیده... همین.
    شاید حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) مثل دوران غیبت صغری، مستقیم ارتباط ندارند، اما از لطف امام عصر دوره که جامعه شیعی را رها کنند که توی سر وکله خودشون بزنند.
    همیشه از زمان غیبت صغری تا حالا، یک نفر زعامت عام شیعه را برعهده داشتند.

    الان هم مجلس خبرگان، وظیفه ندارد که رهبر را منصوب کند، می‌گردند و پیدایش می‌کنند. همین! و شاید جالب باشد برایتان که بدانید ولی‌فقیه، شرط ایرانی‌بودن ندارد. بر خلاف تمام مناصب...
      
    باشد که در این راه ثابت‌قدم باشیم و امام عصر از ما ناامید نشود.

    بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

    مراسم هایی مثل 9 ربیع که اصطلاحاتی وقیحانه هم دارن به خصوص راجع به خلافای راشدین مایه ننگ جامعه اسلامی است

    ******** **** *** **** * *********** ** ** *** ******* * **** ** *****

    ** **** *** ******* * ********* **** ** *** ***** ** ***** ******* * ** *** **** * *********** **** *** ** **** * **** ** *** **** ** ** **** *** **** * *** ** * ****** * **** ***** **** ****** ** **** ****** *** *** ** ** **** ** ***** *** ** **** **** *** **** ** *** ***** **** ** ***** ** *** *** * ********* ****** * **** **** ***** *** *** **** ***** **** ******* *** ****** ***** ** ***** ** **** *** ***** **** ** *** *** ***** * *** ******* *** * ***  *  **** * *** ** *** ******** *** ***** * **** *** *** **** **** ** **** ***** **** ** **** ****** ** *** ***** ***** ******

     

    این گزاره ها رو کنار هم بگذارید متوجه میشید کی در دین بدعت ایجاد کرده و کی به بزرگان طرف مقابل احترام میذاره.

     

    البته همین که شما در این خصوص تاکید به احترام دارید هم جای سپاس و تشکر دارد، غنیمتی است در این توفان فحاشی و دریدگی ها و بی دینی ها

    پاسخ:
    سلام علیکم بزرگوار
    ممنون از حضورتان
    چند نکته:
    ۱- به جنابعالی که پیروان اهل‌سنت هستید یا حداقل طرفدار اهل‌سنت هستید، احترام می‌گذارم، و همچنان بر نظر حضرت اقا مبنی بر وحدت تاکید می‌کنم.
    ۲- بلندگوهای رسمی هیچ‌وقت تایید نکردند و این‌را از شما نمی‌پذیرم. بسیاری از مراجع چنین مراسماتی نداشتند و مخالف بودند.
    3-بخشی از مناقشاتی که مطرح فرمودید، تخصصی است و جوابش در حد بضاعت این وبلاگ نبوده و نیست.
    4-در برخی‌هایش، جسارتاً و با احترام، اطلاعاتتان ناقص است و اشتباه به عرضتان رسیده است.
    5- یک نکته را هم تأیید و دفاع نمی‌کنم.
    6- خواننده بزرگوار، ابتدا قصد داشتم که جوابتان را مفصل و مبسوط، قید کنم. اما چون بحث برانگیز و از حوصله این وبلاگ خارج است و جنابعالی هم نام و نشانی ندارید که بشود در این باره صحبت کرد، اگر دوست دارید واقعا بحث بفرمایید، فضای تعاملی مجزایی را بفرمایید که خدمتتان برسم (البته فقط در شبکه‌های داخلی)
    7- الحمدلله تاریخ پر بار اسلام، پر است از این مناظرات علمی بین فرق متفاوت، در فضایی کاملاً آرام. بعضاً فقهایی بوده‌اند که بر هر دو فقه تسلط کامل داشته‌اند و فارغ از اعتقاد و مذهب خودشان، شاگردانی از هر دو گروه سنی و شیعه داشته‌اند. ما پیرو همین مسیریم.
    8- الحمدلله آنقدر اشتراکات داریم که در این زمانه بر طبل اختلافات نکوبیم تا دشمنان مشترک را خوشحال نکنیم.
    پیشاپیش هفته وحدت را تبریک عرض می‌کنم و این هم پیشنهاد رهبر فعلی حکومت جمهوری اسلامی بوده است.

    التماس دعا
  • دچارِ فیش‌نگار
  • قسمت دوم متن خیلی قشنگ بود. استفاده کردم

    پاسخ:
    سلام علیکم
    سلامت باشید.

    جسارتا من جواب سوالمو نگرفتم...

     

    فارغ از عوامل متافیزیکی آیا اگر مثلا همین مجلس خبرگان قائم مقامی آقای منتظری رو ادامه میدادن و الان رهبر تنها حکومت شیعه جهان دست ایشون میافتاد نه رهبر فعلی، اون موقع تکلیف چی بود؟؟

    این سوال جدیه منه

     

    صاحب جواهر، حکیم و دیگران تو حکومت های چندصد ساله اخیر مگه نقشی هم داشتن؟؟؟ این سوال خیلی مهم نیست، لطفا سوال قبلی رو جا بندازید برام 

     

    " نکره مخصصه"

    پاسخ:
    با احترام، جواب سؤالتان را دادم، دقت بفرمایید:
    1- (از جواب قبلی کپی کردمش:) درباره ولایت‌فقیه، همیشه همین حرف را می‌زنم و مطمئنم کسی که قرار است نایب‌عام امام‌زمان شود، حضرت خودشان دل‌ها را به سمتش هدایت می‌کنند و فقط چارچوب دودوتا چهارتا ندارد..
    عمیقاً به این نکته معتقدم.

    2- تاریخ شیعه پر از این این مسائلی است که شما به آن می‌گویید متافیزیک و به تعبیر صحیح‌تر، بخشی از ایمان است: ایمان به غیب.
    3- نمی‌دانم چرا اصرار دارید غیب عالم را ندید بگیرید... اولین وصف متقین در قرآن، همین است: الذین یومنون بالغیب. آیه سوم سوره مبارکه بقره.
    4- به غیب ایمان داشته‌باشید، هست، وجود دارد. دارم با آن زندگی می‌کنم و نمی‌توانم انکارش کنم، نمی‌توانم در استدلال‌هایم ندیده‌اش بگیرم. تجربه زیسته است. هر چه بیشتر سعی کنم وظیفه‌ام را انجام بدهم، و نیتم خالص‌تر باشد، خدا بیشتر این غیب را برایم نمایان می‌کند، منِ نوعی سراسر گناه.
    و درباره سؤال دوم:
    بله، همه بزرگانی که نام بردم، خیلی در حکومت‌های صد ساله اخیر مؤثر بودند. پیشنهاد می‌کنم کتاب نا را حتماً بخوانید.
  • سارا سماواتی منفرد
  • سلام

    مثال جالبی برای لزوم وجود رهبر و سر پرست برای جامعه بود و بعید می دانم آدم های عاقل با این قسمت مشکل داشته باشند دعواهای آقایان الان بر سر چگونگی آن انتخاب است.

    فکر کنم باید منتظر ادامه مطلب باشیم ((-:

     

     

    پاسخ:
    علیکم السلام ساراجان
    ممنون از نظرتون

    مثال رو از حاج‌اقا ماندگاری شنیده‌بودم و یادم رفت که ذکر کنم. نظر شما باعث شد که یادم بیاد.😅
      
    به این نکته‌اش فکر نکرده‌بودم و یه قسمت دیگر به مطلب اضافه می‌کنم. هر چند اون بحث اثباتی نمیشه، تبیینه فقط...
    ممنون که همراه هستید.
  • منتظر غریب
  • سلام عزیزم مثل باقی مطالبتون عالی بود.

    مثال زیبایی بود و خیلی استفاده کردم .

    ان شاءالله حضرت اقا تا ظهور منجی عالم بشریت سلامت باشن.

    برا سلامتیشون صلوات

    اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

    یا حق التماس دعای فرج

    پاسخ:
    علیکم السلام
    محبت دارید عزیز
    حاجت روا ان شاءالله
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.