بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

پر طمطراق

۱۴۰۰/۰۵/۱۴

بسم‌الله الرحمن الرحیم
امروز از صبح شبکه‌خبر سیما، یک اکیپ مستقر در فرودگاه مهرآباد دارد که ورود هیات‌های بلندپایه کشورهای خارجی به کشورمان را پوشش‌دهد...
برایم عجیب‌بود، بعد از سال‌ها در اخبارسیاسی‌گشتن، غیر از دو دوره ریاست‌جمهوری حسن‌روحانی، پس‌زمینه‌ای ذهنی مبنی برپرطمطراق‌بودن مراسم تحلیف نداشتم.
یک جستجوی ساده در محیط نت، پس‌زمینه ذهنی‌ام را تأیید کرد...

yun.ir/fe0yx9

این رسم نامبارک و حضور سفرای خارجی در مراسم‌تحلیف را جناب مرحوم‌هاشمی پایه‌گزاری کردند و بعد از آن رئیس‌جمهور سابق، آن را ارتقا داده و به حد اعلی رساندند که مراسم‌تحلیف را به یک مجلس و برنامه باشکوه و هزینه‌بر برای نظام تبدیل کردند.

اصل در ریاست‌جمهوری، حکم تنفیذ رهبری است که منتخب ملت را به ریاست‌جمهوری منصوب می‌کنند و همیشه رسم‌بوده بعد از مراسم تنفیذ، نهاد ریاست‌جمهوری در اختیار رئیس‌جمهورجدید قرار می‌گیرد و این نشان‌می‌دهد بعد از تنفیذ، قدرت منتقل می‌شود.

تحلیف یکی از تشریفات قانونی ریاست‌جمهوری است، باید انجام‌شود، رئیس‌جمهور جدید در حضور نمایندگان و ریاست‌قوه‌قضائیه به کلام‌الله مجید سوگند می‌خورد. اما اثری در انتقالِ قدرت ندارد.

به تعبیر دیگر، مهمترین مرحله انتخاب ریاست‌جمهوری در جمهوری‌اسلامی ایران، بعد از تأیید صلاحیت، انتخابات، تأیید نتیجه انتخابات و تأیید و امضای اعتبارنامه، همان تنفیذ ولایت‌فقیه است که همیشه بدون تشریفات و در حسینیه ساده و کوچک امام‌خمینی (رحمةالله علیه)، بدون صرف ناهار یا شام برگزار می‌گردد.

و یادمان رفت در آغاز دولت‌سیزدهم، به رئیس‌جمهور هشتممان از باب ان‌الذکری تنفع المومنین، یادآوری کنیم که حواسشان باشد  سنت‌های نامبارک و هزینه‌بر را از میان بردارند.

بماند یک هفته تعطیلی جلسات علنی، برای برگزاری مراسم تحلیف.

همه هزینه‌های بلیط، اسکان، اقامت و پذیرایی مهمانان خارجی؛
تمام نیروهایی که این مدت بسیج می‌شوند تا مراسم تحلیف بدون مشکل و در امنیت‌کامل برگزار کرد.

فتأمل
والعاقبة للمتقین


پ.ن:

تحلیف در کشورهایی که رئیس‌جمهور منتخب، با آراء مردمی برگزیده می‌شود، موضوعیت دارد و رئیس‌جمهور با سوگند، به مقام ریاست‌جمهوری رسیده و قدرت را در دست می‌گیرد. اما در قانون اساسی ما همان‌طور که توضیح دادم، تنفیذ مهم‌تر است و بال‌پر دادن و تشریفات مراسم تحلیف، باعث می‌شود که مراسم تنفیذ در سایه تحلیف قرار گیرد،

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.