بسم الله الرحمن الرحیم
ان‌شاء الله فقط برای او، در مسیر او و برای رضای او بنویسم.

اللَّهُمَّ اسْتَعْمِلْنِی لِمَا خَلَقْتَنِی لَهُ
خداجونم!
روز اولی که تو عالم ذر، نگام کردی و گفتی تو هم برو دنیا، برام برنامه ریخته‌بودی یه جایی باشم، یه باری بردارم، یه کاری بکنم، مگه غیر اینه؟ منو بذار همونجا خداجون! دقیقاً همونجا...

شب اول سال نو

۱۴۰۰/۰۷/۱۵

بسم‌الله الرحمن الرحیم

۱

کجای کاریم! دقیقاً کجای هستیم، کجای زندگی... امروز، روزی است که تاریخ ما آغاز شد. روز هجرت...

ان هجری که بعد از سال می‌نویسیم، چه شمسی‌اش و چه قمری‌اش، از همین امروز شروع‌شده است. اغاز اولین حکومت اسلامی... شروعِ تاریخ.

حالا سوال این می‌شود پس چرا محرم، اولِ سالِ قمری است؟

روایتی است که قبل از اسلام، فقط ماه‌شماری بوده و از سال شماری، خبری نبود. بزرگان قریش جمع شدند و محرم را اول سال گذاشتند که بعد فصل حج بود.

بعد از هجرت، اتفاقات را بر اساس هجرت می‌سمردند، مثلا ده ماه بعد هجرت، بیست‌ماه و...

زمان خلیفه دوم که فتوحات و اتفاقات تاریخ اسلام، زیاد شد، و می‌خواست ان‌ها را ضبط کند، بزرگان را جمع کرد، و نظرخواهی کرد.

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) پیشنهاد دادند همان هجرت، مبنای سال‌شماری قرار بگیرد و جمع هم پذیرفت. اما وقتی خواستند ماه اول سال را تعیین کنند، حصرت پیشنهاد همان اول ربیع را دادند و خلیفه دوم که کلا دوست داشت مخالفت کند، دقت گداشت روی سنت قبل از اسلام، و محرم را به‌عنوان ماه اول سال پذیرفت. این شد که عملاً به ناممکن در شروع تاریخ قمری رسیدیم. محرم و صفر سال اول هجرت، وجود خارجی ندارد. چون تازه هجرت شب اول ربیع، به وقوع پیوست. یعنی محرم سال اول هجری، قبل از هجرت است، منظورم واضح است؟
اگر خواستید دقیق‍تر بدانید، این مقاله را از دکتر محمد سپهری، مطالعه فرمایید.

بر این مبنا، اگر بخواهیم محاسبه کنیم، آغاز سال ۱۴۴۳ هجری قمری از امشب شروع می‌شود.

  

۲

در جریانید که امشب، لیلة‌المبیت است، همان شبی که امام اول، جانشان را کف دستشان گرفتند و جای خاتم‌الانبیاء خوابیدند؟ آیه ۲۰۷ سوره مبارکه بقره، به همین نکته اشاره می‌کند.

  وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ

و از مردم کسی است که جانش را برای خشنودی خدا می‌فروشد و خدا نسبت بندگانش بسیار مهربان است.

۳

بیایید یک عادت خوب را از همین امشب یا امروز شروع کنیم، از روز اول سال، اول بهار...

عکس نوشت: برای دیدن سایز بزرگتر، روی عکس، کلیک فرمایید.

  

۴

در مصاحبه‌ای دکتر جواد ظریف اعتراف کرده همه ضمائم برجام را نخوانده و درجریان نبوده که در یکی از ضمائم، کلمه تعلیق، به‌کار رفته... و حالا می‌گوید اشتباه کردم که در مجلس خیلی محکم گفتم، کلمه تعلیق نیامده!

برجام همانی نبود که گفتند رهبری، دولت، مردم، علما و مراجع، قبولش داشتند! پذیرفتند... خوشحال بودند و تشکر کردند واکسن کرونا اینجوری نشود...۱

  عکس‌نوشت: این بنده خدا هم الان یکی از ضد ولایت فقیه‌ها محسوب می‌شود که با واکسن اجباری مخالف است.

 

۵

امشب و فردا سیاهی‌های خانه را جمع می‌کنم. دوماه عزادار حضرت ارباب بودم و باشد پای ملخی را از موری بپذیرند... دلم برای سیاهی‌های اتاقم تنگ می‌شود. برای کتیبه سلام زیارت عاشورا که زینت اتاقم بود.

هر چند لباس مشکی تا چهلم پدربزرگ، تنم می‌ماند.

 

۶

هنوز دوست دارم هر کسی پست بابا را خواند، برایم نظر بگذارد.

 

۷

چقدر نتایج درخشان تیم‌کشتی آزاد، حال آدم را خوب می‌کند، آن هم بعد از نتایج ضعیف در المپیک و صرفاً بعد از یک ماه و نیم تغییر سرمربی! آقای پژمان درستکار در تاریخ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، حکم سرمربیگری تیم ملی کشتی ازاد بزرگسالان را دریافت کرد. این یعنی استعداد و توانایی‌اش هست، مهم هدایت درست آن است.

ممنون آقای درستکار!

امیدمان را به ورزش اول کشور، زنده کردید.

  

۸

خواستم دنبال یک حدیث بگردم در مذموم شمردن عقب انداختن کار...

رسیدم به یک صفحه حدیث! ای‌وای.

می‌شود هر کسی که آمد برایم دعایی کند و صلواتی بفرستد تا کارهای ناتمامم را تمام کنم؟

  

۹

خواستم برای فردای صبح، پست را منتشر کنم، حرف از لیلة‌المبیت شد و زمانش همین امشب است. حلول ربیع‌الاول مبارک.

  

۱۰

خاطرم نیست سابقاً این پست درباره چه چیزی بوده که دو مخالف داشته... خیلی وقت بود شماره این پست در پیش‌نویس‌ها مانده بود، منتشرش کردم که چیزی جا نماند. از مشکی درامدن، چقدر لذت‌بخش است.😊


پ.ن:

۱. بنا به تذکر درست جناب علی‌رضا گ، در نظرات، این مورد اضافه می‌شود، رهبر انقلاب امام خامنه‌ای هیچ‌وقت برجام را قبول نداشتند، اصلاً مخالفش بودند، اما مسئولین با حمایت مردم، مداکرات را جلو بردند، برجام را امضاء و به نظام تحمیل کرده و آن را اجرایی کردند. (می‌گویم حمایت مردم، چون رأی مردم به رئیس‌جمهور سابق در انتخابات، نشان از این تمایل داشت.) مجبورشدند بپذیرند، برای تیم‌مذاکره کننده خطوط قرمز تعریف کردند، اما آنان خطوط قرمز را هم رد کردند و گفتند نتوانستند.

امام وقتی مردمش نخواهند جلو برود، ان‌ها را جلو نمی‌فرستد. وقتی مردم نخواهند مقاومت کنند، به خواست مردم تن می‌دهد. این زیر سوال بردن مقام ولایت امام نیست... چاره‌ای نیست. مردم باید به رشد برسند...

ولی‌فقیه هم ادامه راه امام است...

نظرات (۲)

  • علی‌رضا گ
  • سلام به شما

    بی‌انصافی نیست که بگیم برجام رو رهبر قبول داشت؟

    پاسخ:
    علیکم السلام
    من که قبول ندارم، اما نهایت حضرت اقا را مجبور به پذیرش کردند؟ غیر از این است؟ یعنی نهایت حضرت اقا پذیرفتند...
    مثل امام اول که مجبورشان کردند حکمیت را بپذیرد
    امام دوم را مجبور به پذیرش صلح کردند و امام سوم را مجبور به قیام...

    امام به خواست امت، تن می‌دهد، این اقتضای امامت است... مثل امام، مثل کعبه است.

    سلام.

    این یک دروغ بزرگ است که بگوییم برجام را رهبری قبول کرده یا قبول دارد. برجام را با دروغ و دغل با قسم جلاله در مجلس خبرگان و مجلس نهم و دهم بر نظام تحمیل کردند. ننگشان باد...

     

    ماشاءالله پست های حاج خانوم آن قدر طولانی و چند وجهی است که آدم می مونه برای کدوم قسمتش نظر بدهد.

     

    عجالتاً در مورد پدر بزرگ منظورتون رو درست نفهمیدم. نمیدانم منظورتون امام حسن مجتبی علیه السلام است، یا پدر بزرگ نسل اخیر؟ در هر صورت معتقدم فرزند به دعای خیر پدر نیاز دارد. اما پدر حقوق ویژه و غیر قابل انکاری بر عهدۀ فرزند دارد که اگر اداء نشود قابل بخشش نیست

    پست حرمت سیادت را هم خواندم. البته بهتر است به جای سیادت، از واژه سادات استفاده کنیم . در مجموع شخصاً قائل به حرمت سادات هستم. لیکن با این تعریف که احترام کردن لزوماً به معنی تعظیم و تکریم نیست. همین که نسبت به آن ها جسارت و بی ادبی روا نداشته باشیم،به معنی حفظ حرمت است. حالا اگر یکی از سلالۀ سادات عالم، باتقوا، وجیه المله و نیکوکار باشد، قطعاً قابل تکریم و تعظیم هم خواهد بود. با این وجود معتقدم که برخی از خطاهای جزیی رفتاری و کلامی آنها به خاطر رسول الله قابل اغماض است. اما، رسیدگی به سایر جرائم دیگر آنها مثل سرقت، کلاه برداری، یاغی گری، قتل و تخلف های رانندگی نسبت به بقیۀ مردم جامعه تفاوت یا امتیازی نخواهند داشت.

    البته طبق یک قاعدۀ کلی مرسوم است که میگویند حرمت امازاده را متولی امامزاده باید حفظ کند. که اگر چنین نباشد، کل جامعه را نمی توان به رعایت احترام سادات ملزم و مکلف کرد.

    ببخشید که زیاده گویی کردم.

    پاسخ:
    علیکم السلام
    ۱. اصلاح کردم. تحمیل کردند به رهبری... ولی اگر شما مجموع صحبت‌های رهبری را بدون دقت مطالعه بفرمایید، با ان همه تعریفی که از گروه مذاکره کننده دارند، نهایتاً یک نفر می‌تواند نتیجه بگیرد که رهبری کارشان را تایید می‌کند.
     
    ۲. شرمنده، دیگر شب اول سال بود، خواستم همه حرف‌ها را بزنم.
      
    ۳. پدربزرگ مشخصاً در بند پنجم که نام بردم، پدربزرگ بلاواسطه‌ام هستند که شب اربعین به خاک سپرده‌شدند، شرمنده اینقدر مبهم شد.
     
    ۴. درباره سادات هم ممنون که نظرتان را گفتید.
    لطف کردید.
    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.